Raport o sytuacji finansowej seniorów w Polsce
Polscy seniorzy chętnie i często korzystają z bankowości internetowej oraz bardzo cenią swoją niezależność finansową – czytamy w raporcie „InfoSenior”, opracowanym przez Związek Banków Polskich.
Raport prezentuje wyniki badania na temat sytuacji społeczno-ekonomicznej osób starszych w Polsce, w tym m.in. zwyczaje finansowe seniorów, sposób korzystania przez nich z produktów bankowych oraz wiedzę dotyczącą zagrożeń związanych z posiadanymi oszczędnościami.
Z badania wynika m. in., iż:
- Osoby starsze są coraz bardziej aktywne w przestrzeni cyfrowej: 98% seniorów posiadających dostęp do Internetu korzysta z bankowości internetowej. Aż 68% pytanych wskazuje, że z bankowości internetowej korzysta przynajmniej raz w tygodniu, wykonując głównie przelewy (99%) i planując swój budżet. Zaledwie 6% przyznało, że ma trudności z obsługą bankowości internetowej, co stanowi niewielki odsetek w stosunku do dużej liczby osób korzystających z tych usług.
- Ponad połowa badanych (56%) nie korzysta w ogóle z bankowości mobilnej.
- Aż 54% seniorów wspomaga finansowo z różną intensywnością swoje dzieci lub wnuki, bez jednoczesnego oczekiwania finansowej pomocy, co podkreśla 86% pytanych.
- Najpopularniejszym produktem bankowym wśród osób starszych jest tradycyjny rachunek osobisty.
- Z lokat i kont oszczędnościowych korzysta odpowiednio 35% i 46% osób starszych.
- Aż 58% badanych bardzo często korzysta z karty płatniczej, a jedynie 4% jej nie posiada.
- W kontakcie z bankowością największy problem polskim seniorom sprawia trudny język (używany przez pracowników i w sporządzanych umowach) – tak deklaruje 28% ankietowanych. Przeszkadza także brak produktów dedykowanych osobom starszym oraz duża odległość do najbliższego oddziału (obie odpowiedzi wskazane przez 24% badanych).
Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie osób w wieku 60-69 lat. Wyniki pokazują, że ponad połowa pytanych seniorów (55%) ocenia swoją wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i bankowości internetowej jako przeciętną, dlatego tak ważne jest prowadzenie działań edukacyjnych dla osób starszych w tym zakresie.
Duże zainteresowanie seniorów produktami bankowymi jest czynnikiem, który inspiruje banki do tworzenia dedykowanej im oferty. Zachętą dla osób starszych do korzystania z produktów bankowych jest m.in. możliwość założenia „Wygodnego Konta dla klientów ZUS”. Oferta jest dedykowana osobom, które dotychczas nie posiadały konta bankowego, została przygotowana w wyniku podpisanego w październiku 2017 r. Porozumienia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z SGB-Bankiem, Bankiem Polskiej Spółdzielczości i Krajowym Związkiem Banków Spółdzielczych.
Z treścią raportu „InfoSenior” można zapoznać się klikając w link:
https://zbp.pl/wydarzenia/archiwum/wydarzenia/2019/styczen/finansowy-portret-polskich-seniorow-oczami-bankowcow