x
Formularz kontaktowy



x
Zamów kontakt



Weź  eKredyt
bez wychodzenia z domu

x
Co nowego
Ile trzeba mieć wkładu własnego  na kredyt mieszkaniowy w 2025?

Ile trzeba mieć wkładu własnego na kredyt mieszkaniowy w 2025?

W ostatnim czasie temat kredytów hipotecznych znów rozgrzewa opinię publiczną. W perspektywie nowe formy kredytowania zakupu mieszkań, co do których nie ma jeszcze żadnych konkretów. Co warto wiedzieć na temat kredytów hipotecznych w 2025 r? Ile powinien wynosić wkład własny? O tym w dalszej części artykułu.

 

Wkład własny na kredyt hipoteczny to nasz udział w finansowaniu nieruchomości, czyli nic innego jak środki, które jako kredytobiorca musimy posiadać, by móc starać się o kredyt hipoteczny. Pojęcie wkładu własnego jest z nami od 2014 roku, kiedy to Komisja Nadzoru Finansowego wprowadziła je do spisu dobrych praktyk regulujących udzielanie kredytów, w celu lepszego ich zabezpieczenia (zdolność uzbierania wkładu własnego w określonej wysokości pozwala między innymi na zorientowanie się, czy dany zakup nie będzie dla nas zbyt dużym obciążeniem finansowym). Standardowo wysokość wymaganego wkładu własnego określa się procentowo i wylicza od wartości nieruchomości (nie od wysokości kredytu!). – Zgromadzony przez kredytobiorcę kapitał z reguły wynosi około 20% wartości nieruchomości. Może on być oczywiście mniejszy, np. 10%, ale wiąże się to z koniecznością wykupienia specjalnego ubezpieczenia lub przedstawienia dodatkowego zabezpieczenia w formie blokady środków na rachunku bankowym lub poprzez zastaw na denominowanych w zł dłużnych papierach wartościowych Skarbu Państwa lub NBP – wskazuje Ewelina Bogdanowicz z Zespołu Rozwoju w GBSBanku. – To oczywiście wartości orientacyjne. Na finalną wysokość wkładu własnego mają bowiem wpływ te same czynniki, co przy udzieleniu kredytu w ogóle, a zatem na przykład dochody, rodzaj umowy o pracę itp.). Dlatego planując kredyt hipoteczny, warto najpierw skontaktować się z doradcą bankowym, który oszacuje koszty kredytu oraz wysokość wkładu własnego w sposób szczegółowy – dodaje Ewelina Bogdanowicz.  

 

Trzeba też podkreślić, że wkład własny to nie tylko środki pieniężne, czy zgromadzona na koncie kredytobiorcy gotówka. Na poczet wkładu własnego na kredyt hipoteczny bank może bowiem zaliczyć dokonane wpłaty na poczet kwoty zakupu nieruchomości, poniesione koszty budowy, a w szczególności wartość wykonanych robót budowlanych, koszty opracowania dokumentacji, opłaty notarialne, środki pieniężne Wnioskodawcy zgromadzone na rachunkach bankowych, wartość działki określona przez rzeczoznawcę majątkowego, nieobciążonej kredytami, na której ma być prowadzona inwestycja. Warto również pamiętać, że omawiane środki nie będą przelewane na konto banku. Kredytobiorca ma za to obowiązek udokumentowania ich posiadania, a także faktu, że weszły w poczet opłaty za kupowaną nieruchomość. – Jak udokumentować wkład własny w GBSBanku? Nasi specjaliści biorą pod uwagę zaświadczenia o stanie środków na rachunkach bankowych czy lokat terminowych. W przypadku środków z planów emerytalnych, a także środków ze sprzedaży innej nieruchomości, konieczny jest dowód przeprowadzenia transakcji (otrzymania środków) – podsumowuje Ewelina Bogdanowicz.

   

Jak widać wkład własny, to ważny element decydujący niejednokrotnie o wysokości zaciąganego zobowiązania. Ile wkładu własnego na kredyt mieszkaniowy warto zatem przewidzieć? Oczywiście to zależy od wielu zmiennych, a przede wszystkim tego, ile pieniędzy jesteśmy w stanie pozyskać przed zaciągnięciem zobowiązania.  Chcąc odpowiedzieć na tak postawione pytanie, należy również rozważyć fakt, iż przy wyższym wkładzie własnym, obniżeniu ulega całościowy koszt kredytu hipotecznego poprzez zmniejszenie liczby comiesięcznych rat kredytowych oraz kwoty odsetek. Biorąc pod uwagę fakt, że maksymalna kwota kredytu nie może przekroczyć 80% wartości nieruchomości, wielu z nas zadaje sobie pytanie „ile muszę zarabiać, żeby dostać kredyt mieszkaniowy?”. Na te i inne pytania z pewnością odpowiedzą nasi doradcy: 

 


Dołącz do nas
Facebook
Zdjęcie do banera
Linkedin
Instagram
ZARZĄDZAJ PLIKAMI COOKIE
Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.