5 sprawdzonych rad jak dokonać płatności za granicą
Sezon wyjazdowy zbliża się wielkimi krokami. Wiele osób już planuje bliższe i dalsze podróże. Linie lotnicze oraz hotele kuszą korzystnymi promocjami na wyjazdy w najdalsze zakątki świata. Co zrobić, by uniknąć przykrych niespodzianek i problemów z płatnością za granicą?
Podróże to sama przyjemność – piękne widoki, uśmiechnięci ludzie, unikatowe dania, komfortowe pokoje hotelowe, no i oczywiście pamiątki. To wszystko sprawia, że bez finansów ani rusz. A żeby cieszyć się w pełni piękną pogodą i wykupionymi atrakcjami, a nie martwić o niezrealizowane płatności, polecamy pamiętać o kilku ważnych kwestiach, które pozwolą uniknąć (w najlepszym wypadku) zbędnego stresu przy kasie.
Po pierwsze – miej przy sobie kartę plastikową
Jeśli więc wybieracie się w zagraniczne wojaże, pamiętajcie o zabraniu swojej (podpisanej) karty płatniczej. Nawet jeśli na co dzień do płatności używacie zegarka albo telefonu, warto na wyjazd odkurzyć starą dobrą kartę plastikową. W niektórych rejonach świata mogą bowiem występować problemy z realizacją płatności przy użyciu cyfrowych portfeli, takich jak Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Swatch Pay, itp.
Tam lepiej sprawdzi się karta fizyczna. Jeśli w podróży płatność telefonem lub zegarkiem zostanie odrzucona, należy ponowić transakcję i użyć plastikowej karty. Najlepiej też włożyć ją do czytnika terminala płatniczego albo bankomatu i zatwierdzić kodem PIN, ponieważ nie wszędzie na świecie terminale płatnicze mają funkcję płatności zbliżeniowych (ang. contactless).
Po drugie – karta złotowa czy karta walutowa
Najprostszym rozwiązaniem przy okazji płatności za graniczą jest oczywiście korzystanie z karty, którą płacimy codziennie również w Polsce. Należy mieć jednak świadomość, że działa ona nieco inaczej, gdy przekraczamy granicę innego kraju. Podobnie jak w przypadku sieci komórkowej, jej używanie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Tu są to koszty za przewalutowanie transakcji, a w przypadku wypłaty gotówki z bankomatu – wyższa prowizja.
Rozwiązaniem lepszym w przypadku dłuższych i bardziej kosztownych wyjazdów jest korzystanie z karty walutowej (np. karta debetowa Visa Euro lub karta kredytowa MasterCard World) powiązanej z kontem walutowym, w ramach którego transakcje zagraniczne w określonych regionach są darmowe.
Po trzecie – ustaw odpowiednie limity dla płatności za granicą
Warto przed wyjazdem upewnić się również nie tylko co do tego, że odpowiednia ilość środków znajduje się na naszym koncie lub że odpowiednią ilość środków przelaliśmy na konto walutowe, lecz również co do tego, że mamy właściwie ustawione limity płatności zagranicznych. Pozwoli to zapobiec zaskoczeniu związanemu z niemożnością dokonania płatności na przykład w restauracji ze względu na ograniczenia, które wcześniej sami na siebie nałożyliśmy.
Po czwarte – mieć gotówkę nie zaszkodzi
No i oczywiście alternatywna gotówka. Trzeba pamiętać, że w wielu egzotycznych miejscach jest po prostu niezastąpiona, ponieważ na bazarach czy na stoiskach z lokalnym jedzeniem po prostu zwyczajnie terminala nie uświadczymy. No i ostatecznie zawsze warto mieć przy sobie niewielką ilość gotówki w walucie na wszelki wypadek.
Wybierając się w podróż zagraniczną, warto zawczasu pomyśleć o walucie i dokonać wymiany (o ile to możliwe) na przykład za pośrednictwem platformy e-Waluta. Nawet jeśli naszą docelową destynacją jest kraj o egzotycznej i niedostępnej w Polsce walucie, warto przed wyjazdem zakupić euro lub dolary, które wybrane w formie gotówki zdecydowanie łatwiej będzie wymienić nam na miejscu, aniżeli nasze polskie złote.
Po piąte – zgłoś wyjazd i utratę karty
Przed wyjazdem zagranicznym, zwłaszcza jeśli wybieracie się w egzotyczny rejon, skontaktujcie się z infolinią lub placówką naszego banku, zgłaszając miejsce podróży. To daje gwarancję wstrzymania automatycznej blokady karty przez system, który chroni przed transakcjami fraudowymi.
Jeśli natomiast zgubicie kartę lub zostanie Wam ona skradziona, a także w każdej innej sytuacji, w której będziecie mieć jakikolwiek problem z płatnością kartą, skontaktujcie się z infolinią Grupy BPS czynną 24h/7 tel.: +48 86 215 50 00.