x
Formularz kontaktowy



x
Zamów kontakt



Weź  eKredyt
bez wychodzenia z domu

x
Co nowego
Stracisz dane, stracisz pieniądze. Dołącz do akcji przeciw oszustom!

Stracisz dane, stracisz pieniądze. Dołącz do akcji przeciw oszustom!

Oszuści nie oszczędzają nikogo. W ostatnim czasie metodą na wnuczka została okradziona 91-letnia mieszkanka Szczecina, która oddała cyberprzestępcom pamiątki z Powstania Warszawskiego… Jak temu zapobiec? Jak ustrzec się takich sytuacji? Więcej w dalszej części artykułu.

 

Oczywiście nie da się przewidzieć wszelkich możliwych groźnych zdarzeń w naszym życiu, ale o wzorach i popularnych przypadkach należy szeroko informować. Trzeba nagłaśniać sprawy, które się wydarzyły, by innym w podejrzanej sytuacji automatycznie zapalała się czerwona lampka. Razem możemy skuteczniej walczyć z oszustami – twierdzi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK – i my w GBSBanku zgadzamy się z tym w 100%. Dlatego jesteśmy całym naszym zielonym sercem za edukacją i zachęcamy Was do udziału w akcji „Stracisz dane, stracisz pieniądze”.

 

Nie muszą kraść portfela,

wystarczy że ukradną dane!

Oszustwa internetowe mają to do siebie, że nie wymagają fizycznego kontaktu z oszustem, by stracić oszczędności swojego życia. W dzisiejszych czasach to nie bezpośrednio pieniądze są celem internetowych przestępców. Nie sięgają do portfela, nie kradną torebki… jedyne czego im potrzeba do ściągnięcia z konta wszystkiego, co posiadamy, są nasze dane osobowe: imię, nazwisko, numer telefonu, adres zamieszkania. Czasami posuwają się dalej, próbując pozyskać hasła do konta e-mail, kont w portalach społecznościowych czy konta bankowego. Czy przychodzi im to łatwo? To zależy. To zależy głównie od nas i od tego, co i gdzie o sobie udostępniamy:

  • Imię i nazwisko jest wymagane przez portale typu Facebook
  • Adres do wysyłki oraz dane osobowe podajemy przy okazji każdej internetowej płatności
  • Informacje na temat rachunków, faktur za zakupy i innych płatności przechowujemy w skrzynce e-mailowej

Dlatego Internet to prawdziwa kopalnia wiedzy nie tylko na temat naszych zwyczajów oraz zainteresowań, a także rodziny, znajomych i domowych pupili, lecz również dokumentacja zdjęciowa stylu i poziomu życia, informacje na temat kupionych produktów, instrumenty umożliwiające geolokalizację. A jeśli się dobrze nie zabezpieczymy, to również miejsce, w którym można z łatwością pozyskać numer i serię dowodu osobistego, numer karty kredytowej lub przejąć kod blik do płatności.

 

Przeczytaj również:

Oszustwa internetowe – przykłady

Podszywanie się pod pracowników instytucji zaufania publicznego, fałszywe SMS-y i e-maile, linki do płatności czy namawianie do instalowania aplikacji – to zaledwie kilka przykładów „kreatywności” internetowych oszustów. Tak naprawdę, należy spodziewać się ich wszędzie tam, gdzie dochodzi do przekazywania pieniędzy – niezależnie od tego czy chodzi o zakup prezentu na święta, biletu, czy używanego elementu garderoby.

 

Cyberprzestępcy wykorzystują popularność zakupów online, podszywają się pod różne marki i sklepy nie tylko w celu ściągnięcia płatności za nieistniejący produkt lub usługę, lecz również w celu pozyskania o nas większej ilości informacji i dokonania kradzieży na zdecydowanie większą skalę. Oszustwa na Vinted lub oszustwa na OLX polegają na wykorzystaniu mechanizmów obu platform, np. fałszywych komunikatów (zrzutów z ekranu) informujących o błędach płatności i potrzeby podania numeru telefonu bądź adresu e-mail, by na ów e-mail wysłać link do „potwierdzenia płatności w banku”, co oczywiście prowadzi do strony phishingowej. Kliknięcie w link przenosi do fałszywej strony logowania do bankowości.

 

Oszustwo na BLIK to z kolei wyłudzenie polegające na podszywaniu się pod znajomą osobę, czyli wersja oszustwa na wnuczka w nowoczesnej odsłonie. Do jego przeprowadzenia wykorzystuje się najczęściej komunikatory lub konta w serwisach społecznościowych, na których sprawcy przestępstwa udają naszych bliższych lub dalszych znajomych, będących oczywiście w niecierpiącej zwłoki finansowej potrzebie. Namawiają do wygenerowania kodu do płatności i przesłania go do odbiorcy – mogą  robić to wielokrotnie, zdobywając w ten sposób dosyć duże kwoty. Należy zatem mieć się na baczności, gdy znajomy lub członek rodziny niespodziewanie prosi nas o pilną pożyczkę, tłumacząc ją zgubieniem portfela lub blokadą środków na koncie.

 

Przeczytaj także:

Oszustwo na niedopłatę ma wiele różnych odsłon. Może być to z jednej strony niedopłata za paczkę Inpost, z drugiej strony rzekoma zaległość w opłatach za prąd, gaz lub telewizję (np. fałszywe SMSy z PGE). SMS lub e-mail z tego rodzaju informacją ma z reguły stanowczy ton, grożący wręcz odcięciem danego medium i zawiera link przekierowujący do strony umożliwiającej natychmiastowe płatności. Strona służy oczywiście pozyskaniu danych uwierzytelniających i kradzieży naszych finansów.

 

Oszustwa telefoniczne – bank

Często mamy do czynienia również z sytuacją, w której oszuści podają się za pracowników banku, którzy dzwonią do nas „w trosce” o ochronę naszych środków. Ktoś taki przekonuje, że można uratować je tylko i wyłącznie dzięki współpracy polegającej na udostępnieniu loginu i hasła do bankowego konta. Fałszywy pracownik może nas również nakłaniać do zainstalowania aplikacji albo kliknięcia w link, stworzony z myślą o śledzeniu naszej aktywności i wyłudzaniu danych. Dlatego nade wszystko trzeba pamiętać, by nigdy i nikomu nie podawać swoich danych do logowania (loginu i hasła do bankowości lub aplikacji mobilnej). Warto mieć świadomość, że pracownik GBSBanku ani żadnego innego banku nie ma powodu nas o to w ogóle pytać. 

 

Trzeba pamiętać, by nigdy nie klikać w linki przesłane e-mailem lub SMS-em, a istnienie jakichkolwiek zaległości potwierdzać u źródła – samemu kontaktując się z kurierem, dostawcą gazu, pracownikami banku. W przypadku podejrzanego telefonu z banku warto po prostu rozłączyć się, a następnie znaleźć numer infolinii lub numer do swojego doradcy i zadzwonić nań samodzielnie w celu potwierdzenia, czy pracownik rzeczywiście do nas dzwonił. Nie należy też instalować oprogramowania na życzenie telefonicznego rozmówcy, ponieważ nie jest to praktyka stosowana w kontakcie banku z jego klientami.

 

Oszustwa internetowe – gdzie zgłaszać?
A co jeśli już staliśmy się ofiarą internetowego lub telefonicznego oszusta? Jeśli ujawniliśmy swoje dane do zalogowania? W takiej sytuacji niezwłocznie zgłoś się do GBSBanku osobiście, telefonicznie lub mailowo, zastrzec kartę płatniczą, zmienić dane logowania i zablokować rachunek płatniczy, by w ten sposób zminimalizować szkody. Jak najszybciej trzeba również zgłosić sprawę na policji, a także w miejscach, które przyjmują tego rodzaju zgłoszenia, np. https://incydent.cert.pl/.


Ostatnio dodane
Zmiany w „Taryfie opłat  i prowizji za czynności i usługi bankowe dla klientów instytucjonalnych w GBSBanku”
30 - 10 - 24
Aktualności
Zmiany w „Taryfie opłat i prowizji za...
Szanowni Państwo, chcielibyśmy poinformować, że od 2 grudnia 2024 r. w GBSBanku wejdą w życie zmiany w „Taryfie opłat i prowizji za czynności i usługi bankowe dla klientów instytucjonalnych...
Pilotażowo bezgotówkowo!  W wybranych oddziałach GBSBanku
29 - 10 - 24
Aktualności
Pilotażowo bezgotówkowo! W wybranych oddziałach...
Już w listopadzie ruszamy z programem pilotażowym dni bezgotówkowych w GBSBanku. Koniecznie sprawdź, w które dni w którym oddziale wypłacisz pieniądze tylko w bankomacie.
Bank bez tajemnic
28 - 10 - 24
Aktualności
Bank bez tajemnic
Na podstawie art. 318, Ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji - GBSBank przedstawia informacje o swojej aktualnej...
Zmiany w tabeli oprocentowania depozytów dla klientów indywidualnych
21 - 10 - 24
Aktualności
Zmiany w tabeli oprocentowania depozytów...
Z przyjemnością informujemy o wprowadzeniu istotnych zmian w naszej ofercie depozytowej. Zmiany te to krok naprzód, aby zapewnić jeszcze lepszą obsługę i wyjątkowe warunki dla naszych klientów.
Dołącz do nas
Facebook
Linkedin
Instagram
ZARZĄDZAJ PLIKAMI COOKIE
Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej