x
Formularz kontaktowy



x
Zamów kontakt



Weź  eKredyt
bez wychodzenia z domu

x
Sprawdź blog
Udostępniłeś złodziejowi dane? Sprawdź, jakie mogą być konsekwencje.

Udostępniłeś złodziejowi dane? Sprawdź, jakie mogą być konsekwencje.

Oszustwa polegające na wyłudzeniu danych karty, czyli tzw. fraudy kartowe, są coraz popularniejsze wśród internetowych przestępców. Ich liczba wzrasta wraz z upowszechnianiem zakupów internetowych i płatności bezgotówkowych, których rocznie robimy ok 500 milionów. Specjaliści zwracają przy tym uwagę na jeden ważny fakt…

 

Należy pamiętać że dane kart nie wyciekają – są udostępniane przez użytkowników świadomie lub nieświadomie. Te drugie w wyniku mniej lub bardziej zaawansowanych zabiegów manipulacyjnych, jakie stosują na nas internetowi oszuści. Należy przy tym mieć na uwadze, że zgodnie z ustawą o Usługach Płatniczych Art. 42 zobowiązani jesteśmy:

  • korzystać z instrumentu płatniczego zgodnie z umową ramową oraz
  • zgłaszać niezwłocznie dostawcy lub podmiotowi wskazanemu przez dostawcę stwierdzenie utraty, kradzieży, przywłaszczenia albo nieuprawnionego użycia instrumentu płatniczego lub nieuprawnionego dostępu do tego instrumentu.

Oznacza to, że z chwilą otrzymania instrumentu płatniczego, to my jako użytkownicy jesteśmy zobowiązani do podjęcia niezbędnych środków służących ochronie naszych danych uwierzytelniających, czyli danych karty płatniczej (numer karty, dane posiadacza karty, kod CVV/CVC) czy loginów i haseł, służących do logowania do bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej.

 

Jesteśmy zobowiązani do przechowywania karty płatniczej z zachowaniem należytej staranności oraz nieudostępniania jej osobom nieuprawnionym. W związku z tym trzeba wiedzieć, że to właściciel karty odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze w pełnej wysokości, jeżeli doprowadził do nich umyślnie albo w wyniku rażącego niedbalstwa, czyli naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w art. 42.

 

Transakcja nieautoryzowana

Co to takiego?

 

Transakcja nieautoryzowana to taka transakcja, na którą właściciel karty nie wyraził zgody. W przypadku wystąpienia tego rodzaju transakcji dostawca usług płatniczych ma obowiązek zwrócić nam kwotę utraconą w jej wyniku. Musimy jednak być przygotowani na konieczność udowodnienia tego, że takiej zgody nie wyraziliśmy. Jeśli bowiem transakcja została przeprowadzona po prawidłowym uwierzytelnieniu (prawidłowy login, hasło, kod SMS), bank ma prawo odmówić zwrotu kwoty transakcji i dokonać zgłoszenia usiłowania oszustwa z naszej strony organom ścigania, za co grozi ewentualna odpowiedzialność karna. Niestety dochodzenie prawdy w takim przypadku wiąże się niejednokrotnie z koniecznością przeprowadzenia dochodzenia oraz czynności procesowych, w wyniku których to sąd rozstrzyga, po czyjej stronie jest racja.

 

 

Padłem ofiarą oszustwa,

czy to rażące niedbalstwo?

 

Przez „rażące niedbalstwo” rozumie się postępowanie bez zachowania odpowiedniej staranności czy też ostrożności, ponieważ skutki pewnych działań powinniśmy przewidywać. Wymienia się tu między innymi zachowania, które naruszają zasady korzystania z instrumentów płatności, np. świadome przekazanie komuś (np. znajomemu, członkowi rodziny) karty albo hasła, za pomocą których dokonali transakcji płatniczej za naszą wiedzą i zgodą. Jako zaniedbanie można potraktować również fakt zbyt późnego zgłoszenia nieprawidłowości (zgłoszenia należy dokonać bowiem niezwłocznie po wykryciu kradzieży środków na swoim rachunku) lub brak wystarczających zabezpieczeń antywirusowych w postaci oprogramowania, czy pozostawienie komputera czy karty płatniczej w miejscu publicznym bez kontroli. Zważywszy na to, że przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane formy manipulacji w celu wyłudzania danych, „danie się oszukać” nie może być kwalifikowane jako „rażące niedbalstwo”. Zawsze lepiej jednak zapobiegać niż leczyć, dlatego warto wiedzieć, jak nie dać się naciągnąć, by potem nie musieć się tłumaczyć lub udowadniać swojej niewinności w trwającym kilka lat procesie.

 

 

Jeszcze raz o najczęstszych

przykładach wyłudzania danych

 

Chcąc uniknąć sytuacji, w której moglibyśmy paść ofiarą oszustwa, warto być na bieżąco z „trendami” panującymi w świecie internetowych oszustów. Poznając kolejne techniki i technologie manipulacji, zwiększamy szansę, że w odpowiednim momencie zapali się w naszej głowie czerwona lampka ostrzegawcza i przerwiemy wykonywaną na szybko transakcję lub podejrzaną telefoniczną rozmowę, by zadzwonić na infolinię swojego banku. Pamiętajmy! Przestępcy liczą na to, że ich oszustwo wpisze się w nasze codzienne zautomatyzowane życie i nie zauważymy nic podejrzanego. Bo przecież regularnie odbieramy pisma z nieznanych źródeł na poczcie, zamawiamy bądź sprzedajemy przedmioty w internecie. Dlatego nie warto:

 

  • ufać, gdy za pośrednictwem booking.com pisze do nas hotel z prośbą o podanie numeru dowodu osobistego niezbędny do zakwaterowania turysty w tym kraju...
  • klikać link w SMS-ie od PGE, DPD, DHL, informującym nas o problemach z dostarczeniem przesyłki… 
  • uzupełniać swoich danych na stronie internetowej do złudzenia przypominającej stronę gov.pl; PGNiG lub PGE
  • próbować odebrać nagrody gwarantowanej obiecywanej w SMS-ie od sieci Lidl, Biedronka, Allegro

 

To oczywiście nie wszystko, ponieważ fałszywe SMS-y i maile z linkami to tylko część zagrożeń, jakie wykorzystują naszą nieuwagę w sieci. Kolejnym są bez wątpienia posty w mediach społecznościowych oraz intrygujące, przykuwające wzrok reklamy, które – wykorzystując wizerunek celebrytów, polityków, a nawet Spółek Skarbu Państwa – przenoszą na podejrzane strony, na których należy wykonać jakąś czynność. Ich zadaniem jest oczywiście pozyskanie danych dotyczących kart płatniczych, wykorzystanie profili do oszustw z wykorzystaniem kodów BLIK oraz pozyskanie danych do logowania do bankowości elektronicznej. Dlatego między innymi nie warto klikać w reklamy Google dotyczące atrakcyjnych inwestycji.

 

Jak rozpoznać reklamę fałszywej domeny lub sklepu internetowego?

  • Adres domeny jest niewłaściwy np. com.pl/ .press.com.pl/ pl-xxx.top/ -pl. World;
  • Brak polskich znaków, użyta niepoprawna polszczyzna, tłumaczenia marek na stronie sklepu;
  • Oferta promocji np. -50% na cały asortyment;
  • Ceny produktów są bardzo zaniżone np. produkty marek luksusowych za kilkanaście złotych; 
  • Metody płatności są ograniczone, a czasami jedyna możliwość to płatność kartą.

 

Jak rozpoznać fałszywy post na Facebooku?

  • Przekazuje szokujące wiadomości lub działa na emocje;
  • Jest próbą wzbudzenia poczucia solidarności, sprawstwa, zapraszając do fałszywej zbiórki;
  • Używa contentu, który jest nośny, klikany i zauważalny; 
  • Ma podejrzany link, w który trzeba kliknąć;
  • Każdy post, w którym po kliknięciu musisz podać dane do logowania, próbuje wykraść Twoje dane!


Ostatnio dodane
Seminarium dla seniorów. Jak nie dać się okraść w sieci.
12 - 06 - 24
Aktualności
Seminarium dla seniorów. Jak nie dać się...
Wiedzy na temat bezpieczeństwa w Internecie nigdy za wiele! Dlatego już po raz kolejny zapraszamy seniorów i ich opiekunów na webinarium Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego poświęcone zagadnieniom...
Praca GBSBanku w dniu 14 czerwca 2024 roku
05 - 06 - 24
Aktualności
Praca GBSBanku w dniu 14 czerwca 2024 roku
Szanowni Państwo, w piątek 14 czerwca 2024 roku placówki GBSBanku będą czynne do godziny 13:00. Wszystkie zlecenia złożone za pośrednictwem bankowości (zlecenia stałe, polecenia zapłaty i inne...
Wyróżniające się Banki Spółdzielcze. Za nami kolejny optymistyczny ranking!
05 - 06 - 24
Nagrody
Wyróżniające się Banki Spółdzielcze...
Ostatnie Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej przyniosło jak zwykle efekty w postaci XXVII Krajowego Rankingu pod nazwą „Wyróżniające się Banki Spółdzielcze”. Dogłębnej analizie...
GBSBank na Start. Konto i aplikacja nagrodzone!
04 - 06 - 24
Nagrody
GBSBank na Start. Konto i aplikacja nagrodzone...
Miło nam poinformować, że w IV edycji Konkursu „Spółdzielcza Technologia Roku 2023” organizowanego w ramach „Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2024” doceniono nasze najmłodsze...
Dołącz do nas
Facebook
Linkedin
Instagram
ZARZĄDZAJ PLIKAMI COOKIE
Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej