Seniorzy i mobilne bankowanie? To możliwe z intuicyjną apką GBSBank.
Jak przekonać seniora do korzystania z banku za pomocą telefonu? Nie zawsze jest łatwo, nie zawsze uda się za pierwszym razem, ale naprawdę warto… warto usiąść wspólnie w chwili wolnego i nauczyć naszych bliskich tego, co nam przychodzi z łatwością.
Mając w pamięci niedawne kłopoty związane z nakładaniem kwarantanny, mamy większą świadomość tego, jak ograniczająca może być dla nas izolacja. Fakt ten skłonił wielu seniorów do nauki nowych technologii i zachęcił ich do korzystania z bankowości online. Przekonali się też, że nie taki diabeł straszny ani niebezpieczny, skoro tak wiele praktycznych spraw można załatwić drogą elektroniczną – bez ryzyka, bez stania w kolejce, a przede wszystkim bez wychodzenia z domu…
Nie czas na siedzenie w domu!
Bankować można wszędzie
Ale przecież nie zawsze będziemy zamknięci, nie zawsze będziemy ograniczeni do przestrzeni własnego mieszkania. Szczególnie w przypadku seniorów ważne jest to, by swój dom opuszczali jak najczęściej, by spotykali się ze znajomymi i aktywnie spędzali czas, rozwijali pasje, a przede wszystkim szybko i skutecznie załatwiali swoje sprawy.
- Czy potrafią zapłacić w sklepie przez telefon lub zegarek, gdy zapomną portfela?
- Czy potrafią szybko przelać środki z konta oszczędnościowego, gdy zaskoczy ich większa kwota zakupów?
- Czy potrafią zarejestrować się do swojego lekarza, przy okazji wizyty u wnuków?
- Czy potrafią wykupić ubezpieczenie już w drodze do sanatorium?
Jest wiele korzyści z bankowania za pomocą telefonu… młodzi przekonują się o tym każdego dnia, o każdej porze. Seniorzy mają co do tego pewne obawy i trudno się temu dziwić, ponieważ wszystko, co nowe, wydaje się na początku bardzo skomplikowane.
Jak przekonać seniora
do bankowania przez smartfona?
Przede wszystkim warto zrobić to na spokojnie, bez zbędnych nerwów, gdy nauka nie idzie w odpowiednio szybkim tempie. Spróbujmy zrozumieć, że w pewnym wieku informacji nie przyswaja się już raz-dwa, ale potrzeba trzy i cztery, a czasami nawet pięciu… prób zakończonych niepowodzeniem, by nabrać wprawy, a przede wszystkim przekonać się, że sobie poradzimy.
Pomoc w pobraniu i instalacji
Miejmy na uwadze, że większość seniorów, choć posiada inteligentnego smartfona, na co dzień często wykorzystuje niewielki procent z jego standardowych funkcji. Nasz bliski z dużym prawdopodobieństwem nie zna lub słabo zna Google Play, App Store, Galaxy Store, dlatego warto pomóc mu z instalacją oprogramowania od samego początku. Pobranie aplikacji może wydawać się bardzo proste, ale nie każdy wie, że ta poprowadzi nas do finału poprzez szereg łatwych do zrozumienia i wykonania poleceń.
Ustalenie danych logowania
Jako że rejestracja i konfiguracja aplikacji wymaga wprowadzenia danych logowania, zadbajmy o to, by nasz senior stworzył i zapamiętał (lub utrwalił w niedostępnym miejscu) swoje dane logowania. Wytłumaczmy istotę mocnego hasła oraz tego, że jest ono niezbędne za każdym razem, gdy chcemy skorzystać z aplikacji. Uświadommy naszym bliskim seniorom, że bez konieczności logowania do aplikacji GBS Bank możliwe jest jedynie podglądanie salda swojego rachunku.
Aktywacja aplikacji GBSBank
To również może nie być proste dla seniora, dlatego warto asystować albo zrobić to za niego. Aktywowanie aplikacji jest czynnością, którą wykonuje się jednorazowo, dlatego warto poświęcić chwilę, by móc korzystać swobodnie ze wszystkich funkcjonalności. To również moment, w którym wybieramy metodę autoryzacji… przemyślmy dobrze, czy najlepszym wyborem dla naszego bliskiego będzie kod PIN, odcisk palca, czy może biometria.
Kliknij i sprawdź poniżej jak zainstalować i aktywować GBSBank.
Telefon i Internet
Uczulmy naszych seniorów, że korzystanie z aplikacji mobilnej wymaga nie tylko zabrania ze sobą okularów… powinni mieć świadomość, że ich telefon musi być naładowany i gotowy do pracy, a także połączony z Internetem, bez czego żadna aplikacja nie będzie działać.
Korzystanie z aplikacji
Używanie apki może wymagać zabrania naszego bliskiego do sklepu albo w inne miejsca, w których będziemy mu mogli pokazać w praktyce, jak działa jego aplikacja. Nie zrażajmy się, jeśli za pierwszym lub drugim razem senior odmówi korzystania z niej ze względu na zbytnią trudność lub z innych powodów. Zachęcajmy, pomagajmy i pozwalajmy mu się przekonać, że to sposób na ułatwienie życia, a nie kłoda rzucona pod nogi.
Poczucie bezpieczeństwa
Korzystaniu z aplikacji mobilnej mogą towarzyszyć u seniorów te same obawy, co przy korzystaniu z bankowości internetowej. Niepewność w używaniu nowoczesnych technologii sprawia, że możemy usłyszeć od naszego bliskiego, iż nie umie, boi się zrobić coś źle i stracić swoje pieniądze. Już samo korzystanie z Internetu może się jawić seniorowi jako niebezpieczne.
Warto wtedy wyjaśnić, że każda transakcja potwierdzana jest dwustopniowo, za pomocą unikatowych, znanych tylko seniorowi danych, których nie wolno mu nikomu udostępniać. Warto wspomnieć, że sesja w bankowości mobilnej po 5 minutach wygasa, a ponowne logowanie jest zabezpieczone pinem.
Spróbujmy również uspokajać, że nikt obcy nie ukradnie nam telefonu, żeby z niego zapłacić, ani nie zeskanuje z niego danych, gdy jesteśmy poza domem. Zasady są tu analogiczne, jak te przy płatnościach kartą, z której prawdopodobnie już wielu seniorów korzysta. Poza uspokajaniem i obalaniem mitów warto też edukować na temat korzyści… pokazywanie fajnych trików, dzięki którym sprawdzimy, czy wpłynęła emerytura lub zarejestrujemy się do specjalisty, mogą ułatwić i uprzyjemnić cały proces nauki.