x
Formularz kontaktowy



x
Zamów kontakt



Weź  eKredyt
bez wychodzenia z domu

x
Sprawdź blog
Jak się nie dać oszustowi? Poradnik nie tylko dla seniora

Jak się nie dać oszustowi? Poradnik nie tylko dla seniora

Naturalnie ofiarą oszustwa może stać się każdy, jednak przestępcy zdecydowanie chętniej biorą na cel osoby po 65 roku życia, samotne, często schorowane, a przede wszystkim… ufne i życzliwe. Dlaczego? Bo one z reguły nie zadają pytań, nie wchodzą w dyskusję i wykonują to, o co zostały poproszone. Czas to zmienić! 

 

Według danych Biura Informacji Kredytowej aż 10% seniorów przyznaje, że próbowano od nich wyłudzić pieniądze. Statystyki w tej kwestii także nie pozostawiają złudzeń. Liczba przestępstw tego typu rośnie systematycznie, od 439 w roku 2006, przez 2429 w 2015, do ponad 7000 w ubiegłym roku. Z plagą oszustw w GBS Banku postanowiliśmy walczyć wiedzą, którą z przyjemnością dzielimy się w gronie naszych znajomych. Ten wpis dedykujemy więc przede wszystkim seniorom, ale i wszystkim tym, którzy chcą wiedzieć, jak nie wpaść w sidła zastawione przez sprytnego oszusta.

 

Po pierwsze

Rozmowa telefoniczna

Przestępcy mogą snuć zaskakująco wiarygodne opowieści i posługiwać się różnymi technikami manipulacji po to, żeby uwiarygodnić swoją osobę i skłonić nas do oddania im naszych pieniędzy. Dlatego – niezależnie od wszystkiego – w kontaktach telefonicznych warto zawsze przyjmować zasadę ograniczonego zaufania lub po prostu (jeśli to możliwe) przekonać bliskich i dalszych znajomych, że nie rozmawiamy przez telefon na tematy finansowe. Proceder oszustwa inicjowany jest bowiem najczęściej przez osobę, którą określa się mianem „telefonisty”. Korzysta on (albo ona) z książki telefonicznej lub innych dostępnych źródeł, by wybrać potencjalnego rozmówcę, po czym dzwoni na wybrany numer – jak nie ten to inny. Rozmowę prowadzi w taki sposób, żebyśmy uwierzyli, iż rozmawiamy z kimś godnym zaufania – może to być członek rodziny, urzędnik, a nawet stróż prawa. Jeśli jest dobry w tym, co robi, zdoła tak pokierować rozmową, że sami zdradzimy imię lub jakieś dane kogoś, pod kogo będzie chciał się podszyć.

 

Warto pamiętać:
Stosuj zasadę ograniczonego zaufania
w rozmowie przez telefon!

 

Po drugie
3 sygnały ostrzegawcze
Nasz rozmówca, przyjmując cudzą tożsamość, spróbuje z pewnością nakłonić nas do spełnienia jakiejś pilnej prośby. To powinno dać nam do myślenia. Warto przypomnieć sobie, że pośpiech jest złym doradcą i nie pozwolić się przekonać do podejmowania pochopnych decyzji. Nieważne, czy po drugiej stronie słyszymy o kasie potrzebnej na giełdową inwestycję i ryzyku straty dużej sumy, czy o gotówce niezbędnej do zapłacenia ofierze spowodowanego wypadku w celu uniknięcia rozprawy sądowej… Naszą wątpliwość powinny wzbudzić także historie o potrzebie zapłacenia okupu za porwanie albo konieczność wzięcia pożyczki na zapłatę długu. Wywieranie presji i namawianie do zachowania wszystkiego w tajemnicy przed innymi (rodziną, pracownikami banku, policją) to dwa najważniejsze sygnały, że dzieje się coś podejrzanego. W tej sytuacji warto się zatrzymać, uspokoić i nie działać pod wpływem impulsu – zwłaszcza że w grę wchodzi często ryzyko utraty oszczędności życia… „Telefonista” będzie oczywiście zapewniać o szybkim zwrocie pożyczki albo kosztowności (np. wartościowej biżuterii), ale co najważniejsze i stanowiące trzeci sygnał ostrzegawczy – jeśli udaje krewnego albo osobę, którą moglibyśmy zdemaskować, nie będzie chciał odebrać od nas przesyłki osobiście. Poprosi o przekazanie pieniędzy swemu znajomemu… osobie którą zobaczymy po raz pierwszy w życiu.

 

Warto pamiętać:
1. Nie podejmuj decyzji pod presją
2. Nie zatajaj faktu pożyczki
3. Nie przekazuj pieniędzy obcemu

 

Po trzecie
Ciąg dalszy historii…
„Odbierak” – bo tak określa się osobę, która jedzie odebrać pieniądze – również będzie nas chciał utwierdzić w przekonaniu, że wszystko jest najlepszym porządku. Dla uwiarygodnienia siebie z kolei, zaproponuje rozmowę z „telefonistą”, który wcześniej udawał był krewnego. Potwierdzi tym samym konieczność przekazania pieniędzy. O ile to możliwe, nie otwierajmy drzwi osobom obcym, nie wsiadajmy do taksówki na ich prośbę, nie jedźmy do banku, by wypłacić środki. Nie dokonujmy też żadnych form przelewu na prośbę usłyszaną przez telefon. Prawdopodobnym jest bowiem, że podany numer konta jest zarejestrowany na „słup”, czyli osobę, często bezdomną, która za niewielką opłatą udostępnia swój rachunek oszustom. Po przekazaniu środków, przestępcy prawdopodobnie będą starali się nas uspokoić, wskazując zupełnie przypadkową datę spłaty zobowiązania. W ten sposób zyskają cenny czas do momentu, aż nie nastąpi zwrot pieniędzy w obiecanym terminie.

 

Warto pamiętać:
• Zgłoś swoje podejrzenia w banku albo na policji
• Nie przelewaj pieniędzy na podane przez telefon konto
• Nie przekazuj karty bankomatowej ani kodów PIN

 

Po czwarte
Zakończenie
Niestety w historiach poszkodowanych osób próżno doszukiwać się pozytywnych zakończeń. Oszuści bez skrupułów wykorzystują bowiem najmniejszą słabość, by odebrać nierzadko wszystkie pieniądze, jakie mamy. Dlatego właśnie tak ważna jest profilaktyka i rozmowa o sytuacjach, które mogą się przydarzyć. Zachęcamy do dzielenia się tym tekstem i ostrzegania swoich bliskich i znajomych przed ryzykiem oszustwa.




Ostatnio dodane
Seminarium dla seniorów. Jak nie dać się okraść w sieci.
12 - 06 - 24
Aktualności
Seminarium dla seniorów. Jak nie dać się...
Wiedzy na temat bezpieczeństwa w Internecie nigdy za wiele! Dlatego już po raz kolejny zapraszamy seniorów i ich opiekunów na webinarium Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego poświęcone zagadnieniom...
Praca GBSBanku w dniu 14 czerwca 2024 roku
05 - 06 - 24
Aktualności
Praca GBSBanku w dniu 14 czerwca 2024 roku
Szanowni Państwo, w piątek 14 czerwca 2024 roku placówki GBSBanku będą czynne do godziny 13:00. Wszystkie zlecenia złożone za pośrednictwem bankowości (zlecenia stałe, polecenia zapłaty i inne...
Wyróżniające się Banki Spółdzielcze. Za nami kolejny optymistyczny ranking!
05 - 06 - 24
Nagrody
Wyróżniające się Banki Spółdzielcze...
Ostatnie Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej przyniosło jak zwykle efekty w postaci XXVII Krajowego Rankingu pod nazwą „Wyróżniające się Banki Spółdzielcze”. Dogłębnej analizie...
GBSBank na Start. Konto i aplikacja nagrodzone!
04 - 06 - 24
Nagrody
GBSBank na Start. Konto i aplikacja nagrodzone...
Miło nam poinformować, że w IV edycji Konkursu „Spółdzielcza Technologia Roku 2023” organizowanego w ramach „Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2024” doceniono nasze najmłodsze...
Dołącz do nas
Facebook
Linkedin
Instagram
ZARZĄDZAJ PLIKAMI COOKIE
Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej