x
Formularz kontaktowy



x
Zamów kontakt



Weź  eKredyt
bez wychodzenia z domu

x
Co nowego
Znajomy Bank radzi. Bezpieczne BLIK-owanie

Znajomy Bank radzi. Bezpieczne BLIK-owanie

Uwielbiamy BLIK-a. To wygodny i bezpieczny sposób płatności. Podajesz kod, zatwierdzasz transakcję PIN-em w aplikacji i po sprawie. Bez logowania do bankowości internetowej, przepisywania haseł SMS ani danych z kart płatniczych. Tę „łatwość” starają się wykorzystać internetowi oszuści. Ale są na nich sposoby!

 

Niestety, wszystko to, co „nasze ulubione” i z czego chętnie korzystamy, jest na celowniku oszustów, którzy próbują nas podejść, by przejąć nasze pieniądze. Jak się od tego ustrzec? Jak nie dać się naciągaczom? Czytaj dalej, a znajdziesz sporo przydatnej wiedzy oraz zasad, jakie stosować, by nie dać się okraść.

 

Czym jest oszustwo na BLIK?

Tego rodzaju oszustwo polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów internetowych (WhatsApp) albo kont w serwisach społecznościowych. Cyberprzestępca kontaktuje się tymi drogami ze swoją potencjalną ofiarą, podszywając się pod członka rodziny albo znajomego, prosząc o pilną pożyczkę. Podkreśla, że sytuacja jest wyjątkowa, stwarza wrażenie zagrożenia i pilności, namawiając do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go do niego.

 

Co może Cię spotkać, czyli przykładowe scenariusze rozmowy

Rozmowa z fałszywym krewnym albo znajomym może oczywiście przybierać wiele różnych form, jednak warto zwrócić uwagę na kilka możliwych schematów:

 

Pilna pożyczka – przestępca może włamać się na konto w mediach społecznościowych naszej rodziny. Napisze w imieniu córki/wnuczka/wujka o tym, że potrzebuje pilnej pożyczki na niewielką kwotę i poprosi o wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę oczywiście obieca zwrócić za kilka dni. Jednak ta prośba może kosztować nas o wiele więcej aniżeli utratę kilkuset złotych.

 

Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca, podszywając się pod członka rodziny albo znajomego, może przekonywać, że zgubił portfel lub został mu on skradziony, a potrzebuje gotówki. Zapewnia, że to niezwykle pilne, ponieważ musi w tej chwili za coś zapłacić. Upewnia nas, że trzeba szybko działać z jakiegoś ważnego powodu, ale to tylko gra na naszych emocjach.

Pracownik banku zdarza się również, że przestępca skontaktuje się z nami, udając pracownika banku (albo innej instytucji, np. policji, urzędu). Poinformuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na nasz rachunek. Aby to potwierdzić, poprosi o podanie informacji dotyczących
stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Potem poprosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta, a tak naprawdę posłuży do pobrania pieniędzy z bankomatu.

 

Zakup na OLX – innym scenariuszem może być próba wyłudzenia pieniędzy od sprzedawców na internetowych aukcjach. Osoba wystawiająca produkt na OLX może otrzymać w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta, który napisze, że jest zainteresowany zakupem produktu przez  InPost. Zgadzamy się i za chwilę otrzymujemy SMS, że klient zaraz zapłaci, a po kilku minutach SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia przenoszącym nas na stronę firmy kurierskiej. Tam, by otrzymać pieniądze, musimy wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki oraz wpisać kod BLIK na potwierdzenie. Po czym tracimy z naszego konta mniejszą albo większą sumę.

 

Warto mieć na uwadze, że wymienione tu metody to tylko przykłady oszustw, które miały miejsce, a kreatywność cyberprzestępców jest o wiele większa. Zachęcamy do bycia czujnym i zwracania uwagi na podejrzane SMS-y z prośbą o potwierdzenie płatności BLIK-iem. Ani Bank, ani operator płatności BLIK nie wysyła takich SMS-ów. Przy płatności BLIK-iem środki automatycznie zostają przekazane na konto i nie trzeba potwierdzać ich odbioru.

 

Jak się bronić?

Jak nie stać się ofiarą?

  • Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy rzekomy pracownik banku ich wymaga (pracownicy banku przecież mają je w systemie).
  • Nie ulegaj znajomym/członkom rodziny, którzy znienacka proszą Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze (zadzwoń do znajomego, by upewnić się, że naprawdę potrzebuje pożyczki).
  • Przed potwierdzeniem transakcji BLIK-iem sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i kto jest jej odbiorcą.
  • Nie klikaj w linki otrzymywane z nieznanych numerów – przenoszą do stron wyłudzających dane lub pieniądze.
  • Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwukrotnie upewnij się, że adres strony jest właściwy.
  • Nie podawaj nikomu swoich danych dostępowych (danych do banku albo skrzynki e-mail).
  • Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, np. w kawiarniach.
  • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.

Jeśli spotka Cię jakakolwiek podejrzana sytuacja, zgłoś ją pod numerem telefonu: (+48) 801 140 141 lub (+48) 95 74 60 422 (opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora) lub e-mailem: bank@gbsbank.pl. Możemy w ten sposób wspólnie zapobiegać próbom wyłudzeń w przyszłości.

Ostatnio dodane
Prace serwisowe
20 - 06 - 24
Aktualności
Prace serwisowe
Szanowni Państwo, w związku ze zmianami w zakresie systemów informatycznych, w dniach 21-24 czerwca br., dostęp do niektórych usług bankowych będzie ograniczony.
Zmiany w Taryfach opłat i prowizji w GBSBanku
19 - 06 - 24
Aktualności
Zmiany w Taryfach opłat i prowizji w GBSBanku
Uprzejmie informujemy, że GBSBank wprowadza zmiany w Taryfach opłat i prowizji w GBSBanku.
Kasa – Pierwsza Klasa. Szybki konkurs dla uczniów trwa!
19 - 06 - 24
Aktualności
Kasa – Pierwsza Klasa. Szybki konkurs dla...
Jesteś uczniem 7-8 klasy szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej? Twoja wiedza z zakresu ekonomii i finansów zaskakuje nawet dorosłych? Weź udział w konkursie i wygraj bon podarunkowy do...
Seminarium dla seniorów. Jak nie dać się okraść w sieci.
12 - 06 - 24
Aktualności
Seminarium dla seniorów. Jak nie dać się...
Wiedzy na temat bezpieczeństwa w Internecie nigdy za wiele! Dlatego już po raz kolejny zapraszamy seniorów i ich opiekunów na webinarium Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego poświęcone zagadnieniom...
Dołącz do nas
Facebook
Linkedin
Instagram
ZARZĄDZAJ PLIKAMI COOKIE
Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej