Napięta sytuacja w Europie. To pole do popisu dla oszustów…
Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega przed zwiększoną aktywnością cyberprzestępców, którzy korzystają z tego, że jesteśmy zdezorientowani i starają się podsycać w nas poczucie zagrożenia. Jak się zachować? Czego w żadnym wypadku nie robić? O tym w dalszej części artykułu.
Destruktywne działania ze strony agresorów a także osób, które chcą na ich działalności skorzystać, nie ograniczają się do działań w świecie rzeczywistym. W sieci również pojawiają się osoby i organizacje siejące dezinformację i czyniące kroki w celu destabilizacji funkcjonowania podmiotów sektora finansowego, firm i zwykłych obywateli.
Dlatego KNF ostrzega, by:
- w sytuacji czasowej niedostępności bankowości elektronicznej zachować spokój i nie ulegać panice, nie wypłacać masowo środków z bankomatów
- pozwolić działać wyspecjalizowanym podmiotom, w celu przywrócenia działania bankowości
- nie podejmować pochopnych, nieracjonalnych decyzji, kierując się anonimowymi komentarzami w mediach społecznościowych
- weryfikować otrzymywane informacje pod kątem fake newsów
- nigdy nie podawać nikomu swoich danych do logowania (loginów, haseł) – ani przez telefon, ani przez internet (weryfikować nadawców maili – oszuści potrafią podszywać się pod różnych nadawców)
- być czujnym. Nie poddawać się namowom osób podających się za pracowników bankowości, władz państwowych lub innych podmiotów. Mogą oni sprawiać wrażenie, że znają nasze dane – imię, nazwisko, adres, PESEL, numer karty – ale to nie oznacza, że mają prawo żądać od nas haseł lub przelewów
- nie instalować żadnego oprogramowania i nie ściągać aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł
- nie wchodzić w linki z niezweryfikowanych źródeł wysłane SMS-em lub e-mailem, ani nie klikać w załączniki
- zwracać uwagę na poprawność adresów i treści odwiedzanych stron internetowych, na których mielibyśmy zostawić dane do karty. Jeśli w adresie www jest literówka, możemy mieć do czynienia z oszustwem