Spoofing nowa metoda oszustów – jak się bronić?
W ostatnim czasie nasi specjaliści zarejestrowali wzrost nasilenia działań przestępczych mających na celu wyłudzenie pieniędzy od klientów, poprzez podszywanie się pod infolinię banku. Czego można się spodziewać? Jak reagować? O tym w dalszej części artykułu!
Oszustwa z wykorzystaniem połączeń telefonicznych stanowią w ostatnim czasie dość znaczny procent zgłaszanych spraw. Spoofing – bo o nim mowa – polega na podszywaniu się pod osobę z obsługi instytucji w celu zdobycia zaufania i pozyskania danych.
Może się zdarzyć, że taki fałszywy pracownik prosi o:
- Zainstalowanie na komputerze albo telefonie aplikacji.
- Prosi o podanie danych do logowania, ponieważ wystąpił jakiś problem.
- Wymaga potwierdzenia SMS-em autoryzacyjnym transakcji.
Co trzeba wiedzieć?
- Zwykle przestępcy liczą na to, że w kontakcie z przedstawicielem Banku jesteśmy onieśmieleni. Stwarzają więc wrażenie, że wpadliśmy w kłopoty i sytuacja jest bez wyjścia. Sygnalizują nagły problem i wykorzystują element zaskoczenia po to, by zmylić naszą czujność.
- Wytwarzają presję czasu, roztaczają wizję utraty środków i na podjęcie decyzji dają dosłownie kilka minut, manipulują.
- Oszuści zwykle wymagają potwierdzenia danych teleadresowych, osobowych, numeru pesel, dowodu osobistego, aż po hasło do bankowości internetowej.
Co najlepiej zrobić?
- W rozmowie z oszustem, który prosi o nasze dane logowania, należy jak najszybciej się rozłączyć
- Zaistniałą sytuację warto zgłosić do banku.
- Warto również rozmawiać ze znajomymi na temat potencjalnych zagrożeń.
Jak bankować bezpiecznie?
Dowiedz się więcej: https://zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bankowosc-internetowa